استاندارد دستکش نیتریل

بررسی کامل استادارد دستکش نیتریل در ایمن کاستا:

استاندارد های دستکش نیتریل، برای اطمینان از مقاومت آن‌ها در برابر مواد شیمیاییی، مقاومت در برابر ساییدگی و پارگی این دستکش‌ها معرفی شده‌اند. با کمک این استانداردها می‌توان به راحتی یک دستکش مقاوم و کاربردی را برای کار در محیط‌های صنعتی و آزمایشگاهی و حتی فعالیت‌های در منزل انتخاب نمود.

استانداردها و مقررات ایمنی برای دستکش‌های نیتریل در کشورها:

دستکش های نیتریل نوعی دستکش هستند که از لاستیک مصنوعی تولید شده و در برابر مواد شیمیایی، روغن‌ها و ویروس‌های مختلف، پارگی، ساییدگی و... مقاومت می‌کنند. آنها به طور گسترده در کاربردهای پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. با این حال، همه دستکش‌های نیتریل یکسان تولید نمی‌شوند. نسبت به کاربرد مورد نظر و سطح حفاظت مورد نیاز، دستکش های نیتریل باید استاندارد ها و مقررات ایمنی مختلفی را در کشورها و صنایع مختلف رعایت کنند.

در ادامه برخی از رایج ترین استانداردها و مقررات مربوط به دستکش‌های نیتریل را بررسی می‌کنیم.. همچنین معنی و مفاهیم آن‌ها را برای تولید کنندگان، توزیع کنندگان و کاربران نهایی توضیح خواهیم داد. برای انتخاب یک دستکش نیتریل استاندارد، با ما همراه باشید. ایمن از دستان خود را با ایمن کاستا تجربه کنید!

EN ISO 374: دستکش‌های محافظ در برابر مواد شیمیایی خطرناک و میکروارگانیسم‌ها:

این یک استاندارد اروپایی است که الزامات و روش‌های آزمایش را برای دستکش‌هایی که در برابر مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌ها محافظت می‌کنند، مانند دستکش نیتریل را مشخص می‌کند. این استاندارد دستکش نیتریل از چندین بخش تشکیل می‌شود:

EN ISO 374-1:2016:

اصطلاحات و الزامات عملکردی را برای دستکش‌هایی که در برابر نفوذ محافظت می‌کنند. (فرآیندی که طی آن یک ماده شیمیایی از مواد دستکش در سطح مولکولی عبور می‌کند). با 18 ماده شیمیایی ذکر شده در این استاندارد، دستکش‌ها از نظر نفوذپذیری بررسی می‌شوند. دستکش‌ها بر اساس زمان پیشرفت (زمانی که طول می‌کشد تا یک ماده شیمیایی در دستکش نفوذ کند) در سه نوع دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • نوع A: حداقل 30 دقیقه (سطح 2) برای 6 نوع یا بیشتر مواد شیمیایی
  • نوع B: حداقل 30 دقیقه (سطح 2) برای 3 نوع یا بیشتر مواد شیمیایی
  • نوع C: حداقل 10 دقیقه (سطح 1) برای 1 نوع یا بیشتر مواد شیمیایی

EN ISO 374-2:2014:

این استاندارد دستکش نیتریل روش آزمایش برای نفوذ را تعریف می‌کند. (فرآیندی که طی آن یک ماده شیمیایی یا میکروارگانیسم از سوراخ‌ها یا نقص‌های موجود در مواد دستکش عبور می‌کند). در نظر گرفته می‌شود که دستکش‌ها در صورت قرارگیری در معرض فشار داخلی، آزمایش را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

EN ISO 374-4:2013:

این استاندارد نیز روش آزمایش را برای تجزیه (تغییر در خواص فیزیکی مواد دستکش به دلیل تماس با یک ماده شیمیایی) تعریف می‌کند. نتیجه تخریب به صورت درصدی از تغییر در استحکام کششی، ازدیاد طول در هنگام شکست یا مقاومت در برابر سوراخ شدگی پس از قرارگیری در معرض یک ماده شیمیایی بیان می‌شود.

EN ISO 374-5:2016:

الزامات عملکرد و روش‌های آزمایش را برای دستکش‌هایی که در برابر میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند، تعریف می‌کند. در نظر گرفته می‌شود که دستکش‌ها در صورت عدم نفوذ میکروارگانیسم‌ها به مواد، آزمایش را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

استاندارد EN ISO 374 با مقررات اتحادیه اروپا 2016/425 در مورد تجهیزات حفاظت فردی (PPE) هماهنگ است. به این معنی که دستکش‌هایی که با این استاندارد مطابقت دارند می‌توانند دارای علامت CE باشند و در بازار اروپا به فروش برسند.

ASTM D6319: مشخصات استاندارد دستکش‌های نیتریل برای کاربردهای پزشکی:

دستکش‌های پزشکی نیتریل یکبار مصرف بوده و از آن‌ها بیشتر برای معاینات پزشکی و دیگر مصارف پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این یک استاندارد آمریکایی است که ویژگی‌های فیزیکی و ویژگی‌های عملکرد دستکش های معاینه نیتریل را برای استفاده پزشکی مشخص می‌کند. جنبه‌هایی مانند:

  • ابعاد: طول، عرض و ضخامت دستکش
  • خواص فیزیکی: استحکام کششی، کشیدگی، مقاومت در برابر پارگی و مقاومت در برابر سوراخ شدن دستکش ها
  • آزادی از سوراخ: سطح کیفی قابل قبول (AQL) برای نقص در دستکش
  • محتوای پودر: حداکثر مقدار پودر باقیمانده روی دستکش
  • محتوای پروتئین: حداکثر مقدار پروتئین قابل استخراج روی دستکش
  • بسته بندی و برچسب گذاری: اطلاعاتی که باید روی جعبه های دستکش و کارتن درج شود

استاندارد ASTM D6319 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان استاندارد اجماع برای ارسال تجهیزات پزشکی قبل از عرضه به رسمیت شناخته شده است. این بدان معناست که تولیدکنندگانی که می خواهند دستکش های معاینه نیتریل خود را در ایالات متحده به بازار عرضه کنند، باید نشان دهند که محصولاتشان از این استاندارد مطابقت دارد یا از آن فراتر می رود.

سایر استانداردها و مقررات برای تولید دستکش نیتریل:

علاوه بر استانداردهای EN ISO 374 و ASTM D6319، استانداردها و مقررات دیگری نیز وجود دارد که بسته به کاربرد مورد نظر و بازار هدف، ممکن است برای دستکش‌های نیتریل اعمال شود. مثلا:

  • EN 455:

دستکش های پزشکی برای یک بار مصرف. این یک استاندارد اروپایی است که الزامات و روش های آزمایش دستکش های پزشکی مانند استریل بودن، ماندگاری، زیست سازگاری و غیره را مشخص می کند.

  • EN 388:

دستکش های محافظ در برابر خطرات مکانیکی. این یک استاندارد اروپایی است که الزامات و روش های آزمایش دستکش هایی را که در برابر سایش، بریدگی، پارگی، سوراخ شدن و ضربه محافظت می کنند، مشخص می کند.

  • EN 407:

دستکش های محافظ در برابر خطرات حرارتی. این یک استاندارد اروپایی است که الزامات و روش های آزمایش را برای دستکش هایی که در برابر گرما و/یا شعله محافظت می کنند، مشخص می کند.

  • FDA 21 CFR Part 177.2600:

محصولات لاستیکی در نظر گرفته شده برای استفاده مکرر. این یک مقررات ایالات متحده است که مواد و محدودیت های مجاز را برای اقلام لاستیکی که با مواد غذایی در تماس هستند مشخص می کند. راهنمای FDA نیز دستکش پزشکی نیتریل نیز یک سند راهنمای ایالات متحده است که اطلاعاتی در مورد الزامات قانونی و توصیه‌های مربوط به دستکش‌های پزشکی ارائه می‌کند.

نتیجه گیری:

دستکش های نیتریل نوعی دستکش همه کاره و بادوام هستند که از دستان در برابر خطرات شدید محافظت می‌کنند. با این حال، برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن‌ها، نسبت به کاربرد مورد نظر و بازار هدف، باید استاندارد ها و مقررات مختلف دستکش نیتریل را رعایت کنند. بنابراین، برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و کاربران نهایی مهم است که از استانداردها و مقررات مربوطه برای دستکش‌های نیتریل آگاه باشند و بررسی کنند که دستکش‌هایی که تولید، می‌فروشند یا استفاده می‌کنند مطابق با آن‌ها هستند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات مرتبط